Ganesha
Ganésa a hindu mitológia egyik legnépszerűbb istensége. Elefánt feje és hatalmas pocakja közismert alakja a hindu világnak. Szerepe sok rétű, leginkább az akadályok legyőzője ként definiálják, de szerepe van, a siker terén is, ezen felül a tudományok, művészetek ura, a bölcsesség és értelem istene. Hozzá fohászkodnak különféle vállalkozások sikeréért, a legapróbb próbálkozásoknál és hatalmas üzleti befektetéseknél is.
A legenda szerint Siva és Parvati gyermeke. Elefánt fejének eredetére több fajta változat is ismert, egyik szerint maga Siva vágta le gyermekének fejét, amikor megzavarta Parvatival való együttlétét. Később, hogy megvigasztalja Parvatit, az első arra járó állat fejét adta fiának.
Zöld Tára
Tárának 21 megtestesülési formája van, a 19 haragvó Tára mellet létezik 2 kegyes forma is, Zöld Tára és Fehér Tára.
Zöld Tára a végtelen könyörületesség megtestesítője, akit gyönyörű fiatal nőként ábrázolnak. Segíti az embert a megvilágosodás felé vezető úton, és véd a félelemmel szemben. Lábai az ábrázolásokon nincsenek teljesen keresztben, ezzel is szimbolizálva, hogy azonnal, egy szempillantás alatt ott terem, ahol segíteni tud. Leginkább Tibetben, Nepálban és Mongóliában terjedt el a kultusza.
A mitológia szerint Avalokitésvara embereken szánakozó könnyéből született istenség.
Csenrézi-Avalokitésvara
Avalokitésvara akit a tibetiek Csenrézinek neveznek az együttérzés bódhiszattvája. Legelterjedtebb ábrázolásain hófehér színnel és négy karral láthatjuk, de létezik ezerkarú változata is.
Lényege az együttérzés, a megkülönböztetés nélküli szeretet. Segít megnyitni a mindenkiben ott szunnyadó együttérzést, minden lény iránt. Egyik kezében tartott kristályalma annak szimbóluma, hogy segíti az embereket megszabadulni a feltételekhez kötött világból. Ahol ezer karral ábrázolják, ott minden tenyerében egy szem található, mellyel képes egyszerre látni minden lényt.
A tibeti buddhista hagyományok szerint a Dalai Láma Csenrézi megtestesítője.
Gyógyító Buddha (Sangye Menla)
A Gyógyító Buddhát kék színnel, ékszerek nélkül ábrázolják, szerzetesi köntösben. Ölében gyógyító nektárral teli tálat tart, kezében az aruna gyümölcsöt, mely a betegségek univerzális ellenszere. Segít megszüntetni a betegségek 3 kiváltó okát, a kötődést, az ellenszenvet, és a nem tudást. Egyesek szerint az ábrázolás puszta érintése is gyógyító hatású. A hagyomány szerint Shakyamuni gyógyító aspektusát fejezi ki.
Guru Rinpoche (Padmaszamháva)
8. századi bölcs guru, aki elvitte a buddhizmus tanait Bhutánba és Tibetbe. Tőle származtatják a Nyingma iskolát, a tibeti buddhizmus legősibb ágát.
Ábrázolásain bal kezében koponya csészével láthatjuk, melyben a hallhatatlan bölcsesség nektárja van. Ülve összefont lábakkal, lándzsával ábrázolják.
Dordzse Szempa (Vajraszattva)
Minden Buddha tisztító erejét és a megvilágosodás tiszta tudatosságát megjelenítő szimbólum. Fehér színnel ábrázolják, ezzel is kiemelve tisztító funkcióját. Bal kezében csengőt, míg jobbjában dordzsét tart. Rajta meditálva megtisztít a rossz tudati benyomásoktól, amilyen pl. a harag. Megszabadít akár súlyos betegségektől is, mivel azok eredendően negatív karmikus lenyomatok, melyektől megtisztítja a gyakorlót.
Kalachakra
A kalachakra szanszkrit eredetű szó, magyarul időkeréknek mondják. Szimbolizálja az időt és a ciklikusságot. A buddhista tantra körébe tartozó elméleti-gyakorlati tanítások foglalata. „Ami kívül van, az van belül” mondja a tanítás, mely az emberi létezés és a világegyetem hasonlóságát hirdeti.
OM
Az OM a legfontosabb alapmantra, a világegyetem alaprezgése. Három szótagból áll „A” „U” „M” Az abszolút igazság, a legfelsőbb isteni teremtő erő szimbóluma. A meditálók gyakran és szívesen használják, mert ismételgetése lenyugtatja a tudatod, erősíti az elmélyülést. Tárgyi formában is létezik, viselőjének védelmet nyújt, mágikus szimbólumként funkcionál.
8 buddhista szerencsejel
Lótusz: A megvilágosodás és az eredendő tisztaság szimbóluma.
Kerék: A tan kereke. A kör a tökéletességet jelképezi, a 8 küllő pedig szimbóluma a 8 útnak, mely a megvilágosodáshoz vezet.
Végtelen csomó: Buddha végtelen bölcsességét jelképezi.
Győzelmi zászló: Buddha győzelmét szimbolizálja a nem tudás, és az érzéki világ negatív befolyásai felett.
Kincses váza: A bölcsesség vázája, a gazdagság, jó lét és hosszú élet szimbóluma.
Ernyő: Az ártó erőktől való védelmet fejezi ki.
Kürt: Buddhának és tanításának messzire elhallatszó hangját fejezi ki.
Páros hal: A kötöttségektől való végső megszabadulást jelképezi.
Létkerék
Az újjászületések körforgását bemutató szimbólum, a hat tudatállapotot jelképezi, ahová a lények megszületnek. Középen három állat látható, melyek a mozgásban tartják a karma kerekét. Az ábrán szimbolikusan jelen van a buddhizmus szinte teljes filozófiája. Érdemes megjegyezni, hogy a keresztény vallási művészetben is fellelhető ez a kör motívum, Hieronymus Bosch által, aki 1480 körül a Hét Főbűnt festette meg ilyen formán. Mivel Bosch tájékozott művész volt a szakrális festészet és filozófia terén, valószínűleg ismerte a létkerék szimbolikáját és ennek mintáját ültette át, saját keresztény vallási festészetébe, mellyel zseniális, világhírű művet alkotott. (N. Magyar Gabriella)
Om mani padme hum (ॐमणिपद्मेहूँ )
Egyik lehetséges magyar fordítása: Mindenség drágakő a lótuszban.
Csenrézi (Avalokitésvara ) az együttérzés bóthiszattvája jó indulatú figyelmét hívják segítségül általa.
A tibetiek körében az egyik leggyakrabban használt mantra, gyakran szerepel imamalmok felirataként is.
Dordzse (Vadzsra), csengő
A dordzse (jogar) és a csengő a tibeti buddhizmus szertartás kellékeihez tartoznak. A hagyomány szerint a dordzsét régen meteorit vasból készítették, erre utal tibeti neve, ami mennyei követ jelent. Ma leginkább bronzból, rézből készülnek. A dordzsét építő motívumok mind szimbolikus jelentéssel bírnak. A jogar magában a keménységet, szilárdságot, a férfi pólust szimbolizálja, míg a csengő a női princípiumot. Szertartásokon a dordzsét jobb kézben az ujjak között tartják, míg a csengőt a balban. Az imádságokat szigorú szertartásrend szerinti csengetés kíséri.
Imamalom
Tibetben széles körben elterjedt buddhista kellék. Gyakorlatilag egy hengerből áll, mely egy, a közepén elhelyezkedő tengely körül forog. A henger belsejében hosszú papírtekercsen imádságok találhatóak. Gyakori az OM MANI PADME HUM mantra ezeken a tekercseken, de más mantrákat is írhatnak bele. Előnye, hogy olyan laikusok is használhatják az imákat a forgatás által, akik nem tudják olvasni ezeket a szövegeket. Az imamalom forgatása közben az imádság minden irányba szétterjed, így igen népszerű a tibetiek körében.
Thangka
Kézzel készült, vallási tárgyú brokáttal szegélyezett tibeti függő fali tekercs. Legfőbb funkciója, hogy elősegíti a meditációt, később a segítségével meditáló, bármikor feltudja idézni, el tud merülni benne. De nem csak meditációnál használják, láthatjuk templomokban, és vallási körmeneteken, felvonulásokon is.
Mala
Buddhista szakrális eszköz, az imák, mantrák számolásához nyújt segítséget meditáció közben. A mala készülhet fából, csontból vagy kőből.
Küllemre hasonlít a keresztény rózsafüzérhez. A buddhista mala általában 108 szemből áll, ami a buddhizmus egyik szakrális száma, de létezik 21, 28 és 54 szemes is. Találhatunk még rajta egy, a többinél nagyobb szemű gyöngyöt, ami segíti a meditálót abban, hogy hol tart a mantrákban.
Tingsha
A buddhista szertartások egyik eszköze. Két kis cintányérból áll, melyeket bőrrel kötnek össze. Általában bronzból vagy rézből készül. A Hangfürdő, hanggyógyászat eszköze, összeütése hozzájárul a két agyfélteke összehangolásához.. Elősegíti a befogadást és a csatornák megnyitását.
Hangtál
A tibeti hangtálakat, rezgőtálakat ősidők óta alkalmazzák, meditációra, gyógyításra, relaxációra. Ezen hangeszközök hatással vannak az elménkre és testünk más területeire is. A tálak rezgései végig áramlanak a testen és minden szervünkre hatnak. Összehangolják a két agyféltekét, tisztítják, vitalizálják a test energiáit. Eredetileg 7 fajta fém ötvözetéből készültek. Ma léteznek rézből géppel készített és kézzel kalapált, behangolt tálak is. Általában fa ütővel szólaltatják meg őket, melyeket esetenként bőrrel vonnak be. Ezzel az eszközzel kis ütést mérnek a tál oldalára, ezt követően pedig körkörös mozdulatokkal csúsztatják végig az ütőt a tál szája körül.